UITNODIGING EXPOSITIE ‘KWETSBAARHEID EN KRACHT’

EXPOSITIE KWETSBAARHEID EN KRACHT Boerderij galerie De Osseberg Zeeland

UITNODIGING EXPOSITIE ‘KWETSBAARHEID EN KRACHT’
– LEENDERT HOUTEKAMER EN KUNSTVRIENDEN

ADRI GEELHOED, schilderijen
LEENDERT HOUTEKAMER, beelden in steen, maskers
TIJS HUISMAN, beelden in brons
PIET KAMERIK, schilderijen, aquarellen, etsen

Expositie: Zaterdag 19 augustus t/m zaterdag 23 september 2023
Opening: Zaterdag 19 augustus 15.00 uur
Aan de vleugel: Rien Balkenende

Concert Vrienden van het Lied: Zondag 24 september 2023 (Organisatie: de Osseberg)
met Ellen Valkenburg, sopraan en Maurice Lammerts van Bueren, piano
Let op, andere locatie: Bewestenwege 29, ’s Heer-Arendskerke

U bent van harte welkom!
Addy Nieuwenhuize-Harting

In Boerderijgalerie De Osseberg bij Sint Laurens (Walcheren) is van 19 augustus t/m 23 september een expositie te zien met werk van vier kunstenaars. Het werk van beeldhouwer Leendert Houtekamer (in 2020 overleden aan de gevolgen van Covid) staat centraal. Zijn beelden hebben gezelschap van het werk van ‘kunstvrienden’ Piet Kamerik, Tijs Huisman en Adri Geelhoed. De titel van de expositie ‘Kwetsbaarheid en kracht’ verwijst naar het werk van Houtekamer: in zijn portretten komen beide eigenschappen aan het licht.
Opening van de tentoonstelling zaterdag 19 augustus om 15.00 u.
In de galerie is het boek ‘Levenswerk’ over Leendert Houtekamer te koop.
36 p. A4 formaat. Prijs €5,-.
Adres: Boerderijgalerie De Osseberg, Singelweg 11 (bij Sint Laurens) Grijpskerke.
Openingstijden: donderdag, vrijdag, zaterdag 14-17 u. en op afspraak.

Adri Geelhoed (1957) was eveneens een leerling van Kamerik, leerde van hem diverse tekentechnieken. Daarna werd hij in Tilburg een studiegenoot van Houtekamer. Vanaf 2008 exposeerden zij enkele keren samen (o.a. in De Osseberg), en de laatste jaren waren zij in ’s-Heer Hendrikskinderen buren.
Geelhoed heeft sinds de eeuwwisseling  als enig thema het Zeeuwse landschap.  Hij schildert dit in strakke vlakken en heldere kleuren. Met name de uitgestrektheid van het landschap interesseert hem, wat tot uiting komt in het gebruik van panoramische doeken. Zijn schilderijen zijn figuratief maar daarbij enigszins geabstraheerd. Naast Zeeuwse
landschappen schildert Geelhoed ook volledig abstracte composities.

Leendert Houtekamer (1956-2020) ontving zijn opleiding tot beeldhouwer in Tilburg in de jaren zeventig. Van begin af aan boetseerde hij portretten in klei. De vroegste zijn expressief van aard; zijn gipsen afgietsels zijn in de regel gekleurd, het einddoel was in principe een portret in brons.
Op zeker moment werd het werken in gips uitdagender, ook voor de eindwerken. Vanaf dan hebben de portretten een gladder uiterlijk. Ze lijken hyperrealistisch, hoewel er altijd een zekere abstractie is. Er ontstaan naast portretten complete mensfiguren, de beelden zijn vaker puur wit. Bij zijn modellen zocht Houtekamer naar verstilling. Zijn keuze voor het portret was weloverwogen: ‘Wat ik wil uitdrukken kan alleen via het gezicht. Ergens zijn het allemaal zelfportretten.’
Hij werkte in een atelier in Kloetinge en de laatste tien jaar in een oude school in ’s-Heer Hendrikskinderen. Houtekamer exposeerde niet vaak, het ging hem er niet om naam te maken. In Domburg staat van hem in de openbare ruimte het in steen gehakte portret van Dr. Hendrika Ghijsen. In de tuin van het Marie Tak van Poortvlietmuseum werden in 2020 zijn bronzen portretten tentoongesteld.

Piet Kamerik (1928-2019) deed zijn studie aan de Rietveldacademie in Amsterdam en ging daarna het onderwijs in. Hij was de tekenleraar van Houtekamer op diens middelbare school (CLVZ in Goes). In de tijd daarna was hij een grote stimulans voor hem, hij maakte onder andere twee films over het werk van Houtekamer.
Kamerik werkte naast het onderwijs in betrekkelijke stilte aan een eigenzinnig oeuvre dat bestaat uit werken in olieverf, aquarellen en etsen. Nooit heeft Kamerik zijn werk willen exposeren, daarin leek hij op zijn vriend Rudolf Hagenaar.
Belangrijk bij het werk van Kamerik zijn het ambachtelijke en het vakmanschap: nauwkeurige observatie ligt er aan grondslag, maar ook de verbeelding spreekt een woordje mee. Vaak heeft de voorstelling een zekere geheimzinnigheid. Al het beeldend werk weerspiegelt zijn liefde voor de natuur, vooral die van het Zeeuwse landschap, maar ook van Normandië en Zuid-Afrika.

Tijs Huisman (1945) is werkzaam geweest als docent kunstzinnige vakken in het HBO (Pabo). Daarnaast is hij beeldend kunstenaar en daarin toegespitst op het maken van kleine bronsplastieken. Naast het boetseren heeft hij zich het hele ambachtelijke proces van invormen, uitstoken, gieten en patineren eigen gemaakt. Met name het experimenteren met natuurlijke patins heeft hem verrassende resultaten opgeleverd. Op een enkel beeld na zijn alle werkstukken in brons gegoten via de ‘verloren was-methode’, d.w.z. dat er van elk werkstuk maar één uniek exemplaar bestaat.
Huisman woont en werkt in Stolwijk en exposeert regelmatig. Hij is voorzitter van KORF, een kunstenaarsvereniging waarvan ook Houtekamer enige tijd lid was.