Pianoconcert Nadezda Fillipova

Nadezda Filippova (1989) is een concertpianiste afkomstig uit Rusland, die een klassiek repertoire met hedendaagse werken combineert. Ze won diverse internationale concoursen, speelde in prominente zalen in Duitsland, Nederland en Zwitserland zoals Konzerthaus in Berlijn en Het Concertgebouw in Amsterdam. Filippova is laureaat van Dutch Classical Talent 2017-18.

Hoe kan klassieke muziek een inspiratie voor de volgende generaties worden? En hoe kan muziek mensen verbinden en bijdragen aan de wereldwijde uitdagingen waarmee we allemaal te maken hebben? Dit zijn de vragen die de kern van Filippova’s werk vormen. Samen met haar publiek geeft de pianiste daar antwoorden op.

FRISSE KIJK

Filippova wordt vaak de artieste van de toekomst genoemd vanwege haar authenticiteit en haar nieuwe benadering van het klassieke genre. “Artiesten zouden niet in een bubbel van oefenruimtes en concoursen moeten leven. Mijn taak is muziek te vertolken in emoties en belevenissen voor mijn publiek. We moeten het leven leven” zegt de pianiste. Voor Filippova betekent dit een combinatie van solo en kamermuziek, oefenen en lesgeven, grote concertzalen en huisconcerten, klassiek en “tijdelijke gekte” in repertoire. Haar frisse kijk op klassieke muziek blijft niet onopgemerkt bij critici, programmeurs en het publiek. Behalve een uitgebreid repertoire in het klassiek genre, heeft de artieste ook haar sporen nagelaten in tijdelijke experimenten zoals de samenwerking met de legendarische New Yorkse band “Bang on a Can All Stars”. Moderne composities zijn een vaste onderdeel van haar programma’s.

Zonder grenzen

Geboren in het Verre Oosten van Rusland, had Filippova een jeugd zoals wonderkinderen; ontdekt op vijfjarige leeftijd, een Europees tournee op negen jaar en met slechts elf jaar speelde zij samen met het St. Petersburg Philharmonisch Orkest Bach’s Piano Concerto in f klein. Op zo’n jonge leeftijd wonen met grootmoeder in St
Petersburg, duizenden kilometers van haar ouders, is een van de offers voor de muziek. Het zorgde voor een sterke verbintenis met muziek en vormde het karakter van de jonge pianiste.
Toen filippova 18 jaar was verliet ze alleen met een klein koffertje Rusland om in Berlijn te gaan studeren, klaar voor de volgende stap. Ze rondde haar twee studies aan de Universiteit van de Kunsten in Berlijn en Het Conservatorium van Amsterdam af. Tegenwoordig woont de pianiste in Amsterdam.
Filippova heeft een bijzondere band met haar laatste professor Willem Brons, die leerde haar “muziek te ontdekken, en ervan te genieten. Maar ook de moed te hebben mijn eigen kennis van de muziekwerken te uiten”. In 2017 bracht Filippova haar eerste solo album “Illimité” (grenzeloos) met werken van C. Debussy uit. De CD spiegelt de internationale levensreis van de artieste en haar gewaarwording over de effect van muziek op mensen. (Ook te beluisteren op Spotify https://open.spotify.com/album/3nklrDIpaCCRRLW2qqG7h6).

Kracht en Fragiliteit

Critici prijzen Filippova om haar ‘feilloze techniek en enorme kracht” net zoals haar vaardigheid om “momenten van intimiteit en transparantie te creëren”, waarbij de piano en artieste op enige ogenblikken schijnen samen te smelten. In 2018 startte Filippova met haar eigen concertserie “Soirée de Nadezda” in de Roode Bioscoop in Amsterdam waarin zij de ultieme vrijheid voelt om via muziek, poëzie en andere vormen van kunst op innige en unieke wijze contact met haar publiek te maken.